Buttrix är min hjälte!

Är tillbaka efter ytterliggare ett läger, även denna gång i närhetet av Karlsborg närmare bestämt Stigmansgården. Lägret började på måndag lunch men jag anslöt tisdag eftermiddag man behöver ju jobba lite oxå:)

Vi var totalt 11 st om jag räknat rätt och sedan 2 instr + plus lite barn och en hustru. Stället var helt kanon, man parkerade bilen på tisdag när man kom och använde den inte förrän man skulle hem igen. Allt fanns i direkt anslutning till boende. Det var lite slitet inomhus men det passar ju perfekt när man vill ha in hundar att man inte behöver vara jättenervös att dom repar golv eller fördärvar.

Jag hade min kvart i stora rummet som jag hägnade in som Fort Knox, jag vill ju  gärna ha med mig hundarna in och framförallt Asic som är lite stor så han kan sträcka ut ordentligt.

På tisdag satt jag mest och kollade och laddade inför vad som skulle komma, körde bara ett uppletande med Asic. Förrutom det obligatoriska spåret dom hade med en pinne och en burk öl på slutet. Ceta markerade den inte så Asic fick ta den på uppletande efteråt, Asic fixade sitt slut bättre även om det tog lite tid för han att förstå att den ingick i spåret. Sedan var det grillning och lite snack och som vanligt en hel del skratt.

Onsdag började med platsliggning med skott och en vanlig platsliggning för dom som ville och lydnad därefter fick jag börja med Ceta och ALLA skulle titta för det hade dom gjort på dom andra när lägret började. Med tanke på sista passet jag körde veckan innan så kändes det si så där får jag säja. Men vi körde igenom programmet och det kändes riktigt bra, fortfarande lite slarv vid heltomvändningar men i det stora hela rätt ok.

Så vi körde 2 pass den dagen därefter blev det sök och uppletande. På kvällen var det skojuppletande och det tycker både Asic och jag är skitkul. Han plockade in ett grisöra och ett hundkex väl inslagna men först åt han upp ca 5 korvar som låg utlagda. Ceta tog oxå en korvpåse därefter ett litet gossedjur. Instruktörerna fick två roliga spår med lite annorlunda apporter små flaskor med något drickbart i. Sedan var det grillning,  gitarrspel och sång.

Torsdag började som vanligt med platsliggning med skott och en utan,lydnad och därefter skyddet. Jag körde Ceta en gång därefter gick jag ut och la spår till bägge hundarna i sökrutan vi haft. Efter lunch tog jag spåren Asic var lite flummig  i början speciellt där vi haft en lega dagen innan men sedan fixade han det galant. Ceta gick jättefint till 3 apporten sedan flummade hon till det lite men efter lite snurr så fixade hon det oxå. Efter detta var det uppletande och då körde jag Asic efter att en löptik gått innan. Detta var helt medvetet från min sida, och Asic sprang omkring ordentligt och det var inte uppletande i hans huvud  iallafall. Så jag tog med han ut i rutan så han fick vittring på en sak, alla 4 föremål låg på rad så efter det gick han in i rätt "fil". Ceta fick 2 föremål med roliga avslutningar hos mig!
Sedan lovade jag uppfödaren att gå ut ett spår på 400-500m med lite apporter i den terräng där Asic och Cetas spår legat. Så jag kilade iväg i skogen, och det roliga är att jag dagen innan sagt att det känns så bra när man lagt en del spår att man känner till var man är! Så när jag gått min sträcka lagt slutet så skulle jag "bara" ta mig tillbaka och det lyckades jag inte med! Utan jag gick och gick tills jag insåg att jag är lost, ringde Anette så hon kunde ta ut en hund som fick skälla, hördes jättebra så jag började gå mot det hållet, ringde igen och hunden skällde då hörde jag inget!!! Hon fick tuta i en bil, knäpptyst i skogen. Nä va f-n jag är borta, så jag satte mig och väntade på att hund skulle komma. Så när jag hade legat och käkat blåbär under ormbunkarna så hör jag det klingar i ett halsband och ser BUTTRIX komma superfint går förbi mej på 100 m och vidare i skogen, vänder spårar mot mig och rakt på mig. Ni skulle sett hans min, först jättesnopen och sedan superglad att hitta en människa i spåret. Det är kul att kunna ligga och kolla för precis så som han gick hade jag gått, snurrat runt ordenligt innan jag ringde till Anette och när jag hörde hunden fick jag vända och gå tillbaka. Dom säjer att mallen inte kan spåra, jag säjer bara BUTTRIX!!!  Lite kul med detta var ju att det blev en övning som inte var påhittad utan en verklig.

Därefter blev det brännboll där vårt lag tyvärr förlorade men kul vad det!

Fredag plats och lydnad som dom andra dagarna och därefter ett skyddspass. Efter det plocka ut ur stugorna och städning. Lunch och genomgång. Det var ett kanonläger, mycket trevliga människor, goda skratt och mycket god mat  tack Berit för det! Sedan att alla är på samma våglängd när det gäller att hjälpas åt är ju oxå suveränt.

Själv känner man att vi är verkligen på väg och hon har växt på sig lilla stumpan. Så någon högre klass skall vi allt hitta här i höst.

På hemvägen stack jag in till Mallekrafts läger och hälsade på Kerstin och Pelle. Var bara tvungen för det är inte så ofta man träffas och där var det full aktivitet oxå.

Nu blir det några lugna veckor innan nästa läger som går av stapeln i Kind.

Må väl
Lena


Kommentarer
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Lite avis blir man allt när man läser om allt det roliga du håller på med. Men vi får väl leka "vara-glad-leken" och glädjas åt att vi inte druknande häromdagen och att vi inte har någon källare :D
Men nu laddar vi till Kinds-lägret. Ska skaffa några "gnuggis-tatueringar" så man kan vara "hang-around" till skyddsgänget :D
Kram
Heléne

Postat av: Elin

Läger-Lena borde du kallas :D... jag är allt avis på er!! En annan fattig student får jobba hela somrarna.. :P Ha det gott..

2007-07-07 @ 17:40:26
URL: http://eloz.tk
Postat av: Malin

Ja det var verkligen ett roligt och bra läger! Ceta gick ju verkligen kanon, till och med så Sverker var tvungen att berömma er :-)
Vi syns snart igen!

2007-07-07 @ 17:44:02
URL: http://bruksras.se
Postat av: Susanne & Ipse & Stina

Härligt, Lena! Du skriver verkligen beskrivande. Kan riktigt se framför mig hur du irrar runt, halvt panikslagen och sedan coolt lugnt lägga dig ner och kläka blåbär, det är ju lite skog att traska runt i där i Karlsborg. Tur att du blev hittad! Så inte farbror Polisen får komma och leta upp dig, hade ju varit kul iof sig om det kom någon du kände! eller?
Förresten, Lena kallas faktiskt för Läger-Lena hos oss här i Kungälv. Man blir lite sugen på läger!
Ha det gott så hörs vi!
Susanne

2007-07-07 @ 19:56:12
Postat av: Ingrid

Herregud!
Hur många läger ska du på i sommar? Har faktiskt inte riktigt koll på hur många du varit på redan men det är en del har jag för mig och nu väntar ännu ett. Gissar att fler kommer. Du gör skäl för ditt namn Lena... ;). Ha så kul på Kindslägret!
/Ingrid

2007-07-07 @ 21:49:00
URL: http://www.bapsi.net
Postat av: Asta

Hej Lena!
Kul att du kom tillrätta så du inte missar nästa läger;-)) Tack för trevligt sällskap. Nu laddar jag inför boxerlägret.
Må bäst Asta o gänget.

2007-07-08 @ 21:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback