Spårning och uppletande

Spår och uppletande har vi sysslat med med idag. Vädret har varit helt underbart riktig vårvärme. Tänk om vi kunde få ha detta ett tag det hade varit riktigt skönt.

I torsdags träffade jag E och körde lite lydnad här hemma på en skolgård. E var riktigt taggad hade en lydnadsklass 2 framför sig. Och den satt dom finfina 175p ni är superduktiga du och lilla Hedda (Hedda är en pytteliten Buhund).

Fredag var man helt slut, fick lite kaffefrämmande en stund. Bra att dom kom för då man lite eld där bak att typ slänga ut granen och dyl fasen va slapp man är. Granen hade sett sina bästa dagar men nu vi röjer i hallen har det sett ut som sjutton överallt.

Lördagen gick till att göra färdig hallen så nu är den målad och klar, golv inköpt alla julsaker borta. Det regnade från sidan och blåste som fasen. Nu när hallprojektet är nästan klart så är jag inne på nästa men jag är ensam där tror jag:)

Så idag blev det parallellspår och uppletande. Vi gick ut parallell spåren först, sedan vallade Jeanette en ruta så gick jag ut ett spår till Asic. Det spåret slutade ca 25 m ovanför rutan och sidvind så jag trodde nog att det skulle gå vägen men det gjorde det inte. Ceta fick börja och hon sprang ut i hörnet och tog första, sedan tog hon nr 2 och nr 3 blev en slutapport. Rutan var väldigt risig så det var gick inte att se henne, så när jag skickade henne igen så tänkte på tiden så jag visslade och då kom hon med 4 pinnen i Asic spår:( så frågade jag efter dom andra föremålen så jag hade någorlunda koll och hon sprang så fint och plockade in totalt 4 föremål samt två spårapporter, så det kan gå!

Asic plockade in föremålen jättefint, inte en tendens till att springa till spåret. Direkt efter hans uppletande släppte jag på han på spåret fint upptag och ett jättefint spårarbete, Åsa var på stigen och han spårade bara förbi brydde sig inte om henne ett dugg, sedan var det inte så många apporter för dom snodde ju Ceta.  Sedan var det dags för parallell spåren, när vi kommer dit står en dam med en Irlänsk setter mitt i Åsas spår men hon tog ingen notis om den. Vi hade gjort övergång och gåsamarch. Ceta kom till gåsamarchen först och spårade jättefint men var lite velig efter men hon fick kollat av en meter så var det till hennes spår igen. Himla kul med parallellspår, roliga att lägga oxå man har sällskap hela tiden:)

När man kom till bilarna så var det riktigt vårvärme superskönt. Man har iallfall fått rört sig en hel del bara lämna och hämta hund blir ju ett himla springade men har man tagit fan i båten får man ro den i land:) Gjorde en Maysan idag oxå när vi spårade, jag föll som en fura och man är ju så himla smidig:)

Så nu har man en arbetsvecka framför sig, får hoppas att den blir lite lugnare för det har varit för jäkligt några veckor, men det är kanske det man får betalt för:) Nu får man hålla tummarna på att detta fina väder fortsätter!

Må väl
Lena


Kommentarer
Postat av: Eva m buhundar

Ja idag var det riktigt roligt! Känner mig mer och mer nöjd, men det allra bästa är nog att jag tror jag kommit på hur vi ska agera innan det är vår tur att beträda lydnadsplanen :D

Postat av: Susanne & Ipse

Ni verkar oxå haft en kanondag! Ceta körde visst uppletande av spår....Duktigt av henne att köra 2 moment på samma gång, nu behöver du bara lära henne apportering dirrigering, så kan hon lägga ut pinnanrna igen...Hahaha! Nä, det blir inte alltid som planerat, men oftast blir det bra ändå!
Kram Susanne

2008-01-27 @ 23:53:05
URL: http://bastkustenshundservice.se
Postat av: Carina

Halloj, tackar för fin bild och några ord i min gästbok:) Brukar kika in här o kolla vad ni har för er, du är så flitig på att träna, men o andra sidan går det ju bra också.
Ha det bra
Kram Carina m Alva o Dixi

2008-01-28 @ 06:29:25
URL: http://www.123minsidalindjaxalva
Postat av: Anna & Nellan

Låter som ni haft en kanondag! Vill oxå ha varmt å sol...
Känner igen det där med att dra från rutan in i spåret och sno apporterna där. Så är det ibland när man lägger dom lite för nära enligt Nellys sätt att de det...man tar liksom två flugor på ett bräde *hehe*, man liksom ser på henne att "nu var jag duktig...kunde göra två grejor på samma gång"

Ha det gott / kramkram

2008-01-28 @ 18:43:20
URL: http://foggensnelly.com
Postat av: Jens & Bettan

God Jul & Gott Nytt År Önskar Jens & Bettan.

2008-12-22 @ 12:48:39
URL: http://www.jensbettan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback